Ingen kommentarer endnu

Byg bro mellem CSR og SRI

Af Charlotte Mansson, Director of Client Relations, GES Invest – oprindeligt bragt som debatindlæg på CSR.dk 15. oktober 2012 – men fortsat gyldigt.

Tæt dialog er vejen frem, hvis virksomhederne skal tilfredsstille investorernes krav om social ansvarlighed.

Jeg havde for nylig et interessant møde som gav stof til eftertanke. Rundt om bordet sad en investerings-chef fra en større bank samt en ‘investor relations’ manager fra en stor international virksomhed. Dagsordnen var en gennemgang af virksomhedens miljøproblemer og anklager om korruption.

Det var ikke nye problemer, og virksomheden havde længe givet flere investorer lettere ‘hovedpine’. Tiden var nu kommet til at sætte os ned sammen og føre en konstruktiv dialog samt udarbejde en plan for fremtiden. Investoren var træt af at læse om sin investering i pressen og ville gerne – én gang for alle- have svar på nogle spørgsmål. Som mødet forløb, kunne man fornemme, at der var en tendens til at ‘tale forbi’ hinanden, og at frustrationen voksede, også selvom det egentligt var klart, at begge parter ønskede det samme: at skabe long-term value for virksomheden.

Vigtig brobygning
Danskerne er gode til at bygge broer; de dukker op over hele landet, både som rigtige ingeniør-projekter, der forbinder øer, men også som mere metaforiske ‘broer’ imellem forskellige instanser. Igennem mit arbejde som ‘ansvarlig investeringsrådgiver’ ser jeg ofte et stort behov for at bygge en bro imellem CSR og Socially Responsible Investing (SRI).

Hvorfor er det så vigtigt at bygge en bro imellem disse to grupper?

For det første opfordrer vi investorer til at kommunikere med virksomhederne, så de bedre kan forstå de problemstillinger eller ‘grå-zoner’, som virksomhederne bevæger sig i. En investor fordømmer for eksempel et rederi for at betale ‘facilities payments’ imens rederiet forsøger at forklare at uden den betaling, ville de miste deres mulighed for at levere varerne til tiden, og dermed måske risikere investorens investering.

Dialog skaber forståelse
Løsningen er selvfølgelig ikke at tillade korruption, og virksomheden skal forstå, at investoren ikke kan tillade det. Igennem en dialog kan begge parter forstå problematikken, og være med til at finde mulige løsninger. I dette tilfælde kunne det være at opfordre rederiet til at deltage i Maritime anti-corruption network, eller at donere et større beløb til lokale velgørenhedsprojekter. Pointen er, at få de to sider til at snakke sammen og forstå hinandens problemstillinger.

Løsningen er selvfølgelig ikke at tillade korruption, og virksomheden skal forstå, at investoren ikke kan tillade det.

Charlotte Mansson

For det andet, forsøger investorer ofte at integrere ‘environmental, social and governance’ (ESG) faktorer i deres valuering af virksomheder og dermed tage højde for ikke-financielle værdier. For at kunne valuere virksomheder bedre, bliver investorer nødt til at forstå ikke kun forretningen, kunderne og ledelsen, men skal også vide noget om for eksempel virksomhedens håndtering af miljøkrav og regulering, sociale forhold og sikkerhedskrav. Dialogen kan derfor fremme forståelsen af virksomheden, og dermed føre til en bedre aktievurdering.

Skab langtidsholdbare forhold
Sidst, men ikke mindst, hjælper en dialog med at skabe et mere langtidsholdbart forhold mellem investoren og virksomheden. Indenfor ansvarlige investeringer er der en tendens til at lave langtids-investeringer, og investoren får derfor mulighed for at kigge virksomheden nøje igennem flere gange, og opbygge et forhold til nogle af nøglepersonerne. Under mit møde blev det nævnt flere gange, at banken var på samme side som virksomheden, også selvom de var delvis utilfredse; de ville gerne forstå virksomheden og arbejde sammen for at løse nogle af problemerne, så de kunne forblive investeret i dem.

Som der blev sagt: “we want to help you help us make a return on our investment in you” – mere klart kan det næsten ikke siges. ‘Investor relations’ personen var imponeret over investeringschefens viden om virksomheden, og værdsatte den tid han havde brugt på at sætte sig ind i situationen og problematikken og det skabte helt klart en positive atmosfære under mødet. Dialog skaber derfor en respekt imellem partnerne og en forståelse for, at de kan hjælpe hinanden til at opnå deres fælles mål.

CSR- og SRI-ansvarlige opfordres derfor til at deltage i netværksarrangementer og sørge for at have en regelmæssig dialog så de bedre kan forstå hinandens forventninger. Hvis noget er delvist uklart for aktieanalytikeren, så efterspørg bedre information fra de CSR-ansvarlige. Hvis virksomheden ikke helt kan forstå, hvad det er for nogle KPI’er de bliver vurderet efter, så spørg analytikeren om at forklare det. I sidste ende ser de på de samme ting, bare fra to forskellige sider.

Skriv en kommentar