Ingen kommentarer endnu

Verdensmålene er en gave for din CSR-kommunikation

Ved Helle Stokkebye Johansen, Verdens Bedste Nyheder

Verdensmålene er visuelt flotte og iøjnefaldende. Og for mange virksomheder er der oplagte muligheder for at bruge de 17 Verdensmål som en ramme for CSR-kommunikationen. Mange virksomheder bidrager allerede til flere af målene. Så det handler i høj grad om at komme i gang med at fortælle, hvordan I allerede arbejder med løsninger, store som små, på verdens udfordringer.

På den måde er I som virksomhed også med til at udbrede kendskabet til Verdensmålene. Jo flere der kender til målene, jo flere er med til at sikre, at vores politiske ledere leverer resultater. Samtidig efterspørger interessenter i stigende grad kommunikation om, hvordan virksomheder skaber resultater inden for bæredygtighed. Og med 1,2 mio. Millennials alene i Danmark, som gerne vil arbejde for virksomheder, der gør en forskel, vokser behovet kun.

Virksomheder kan hente inspiration i Verdensmålskompasset (se link neden for) til at rapportere og kommunikere om fremskridtene i forhold til Verdensmålene. Kompasset tager jer igennem fem trin: 1. Forstå Verdensmålene, 2. Definer prioriteter, 3. Sæt mål, 4. Integrer og 5. Rapporter og kommuniker. Trin 5 guider virksomheder igennem centrale principper for bæredygtighedsrapportering og konkrete måder at inddrage Verdensmålene i CSR-kommunikationen.

Selvom kompasset er udviklet med fokus på større virksomheder, kan man sagtens lade sig inspirere og eventuelt tilpasse det efter behov. Det vigtigste er at komme i gang med at arbejde med Verdensmålene, herunder vurdere, hvordan man allerede bidrager til Verdensmålene, og hvordan man kan øge indsatsen inden for de Verdensmål, der giver mening i forhold til ens kerneforretning, hvad end det handler om ansvarligt forbrug, bæredygtig energi eller ligestilling.

Verdensmålskompasset blev lanceret af Verdens Bedste Nyheder og Dansk Industri i 2016, og er en dansk udgave af SDG Compass (www.sdgcompass.org). Verdens Bedste Nyheder er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik og kampagner. Verdens Bedste Nyheder formidler fremskridt og løsninger på verdens udfordringer med udgangspunkt i FN’s Verdensmål. 100 virksomhedspartnere spiller en vigtig rolle i at udbrede Verdens Bedste Nyheder til kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere. Virksomheder kan være med på mange forskellige måder: Fra at udvikle strategiske, nytænkende kampagner og særlige udgivelser i samarbejde med Verdens Bedste Nyheder til at bringe nyheder og materialer på forskellige platforme for både intern og ekstern kommunikation.

Find Verdensmålskompasset og læs mere om mulighederne i Verdens Bedste Nyheder på https://verdensbedstenyheder.dk/vaermed/virksomhedspartner/

Om Helle Stokkebye Johansen
Helle Stokkebye Johansen er Head of Business Partnerships hos Verdens Bedste Nyheder, og bestyrelsesformand i Choice Foundation. Helle har 20 års erfaring inden for tværsektorelle partnerskaber, CSR/bæredygtighed og FN’s Global Compact – fra FN’s Udviklingsprogram og Danida samt som selvstændig CSR-rådgiver. Helle er Cand.Merc. i International Business fra CBS.

Kommentarer er lukket.